Druk druk druk - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Inge Gruijters - WaarBenJij.nu Druk druk druk - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Inge Gruijters - WaarBenJij.nu

Druk druk druk

Door: ingegruijters

Blijf op de hoogte en volg Inge

03 Mei 2011 | Guatemala, Antigua

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een verhaaltje heb geplaatst. In Playa kon ik heel makkelijk op school online, en had ik alle tijd van de wereld. Maar sinds mijn rondreis is begonnen zit ik in een strak tijdschema van in bussen zitten, sightsee-en en door mexico en guatemala rennen ;-)

Het is hier echter nog steeds totally prima :-)

Vorige week zaterdagavond begon de rondreis in Cancun, de meest suffe stad waar ik ooit geweest ben. Er was een welkomstmeeting om 7u in de avond, en daar kwam de hele groep bijeen. Onze toerleider is een 23jarige hardrocker uit Guatemala, chille dude, en de groep bestaat uit 12 mensen die voornamelijk uit Australie en GB komen. Mijn 21jarige roommate kwam uit Zwitserland, maar omdat mijn toer uit 2 delen bestaat (Van Cancun naar Antigua, en van Antigua naar Playa del Carmen), en zij alleen het eerste deel deed, is ze helaas gisteren vertrokken. Nu deel ik een kamer met een 45 jarige Londense, dat is net ff wat anders... Had verwacht dat de mensen jonger zouden zijn. Op dit moment zijn onze toerleider, Josh, en ik de jongsten :-o En sinds Pia weg is ben ik de enige die Engels niet als native language heeft. (Het begint er zowaar wel op te lijken, want ik wist zowaar niet waar ik mijn nederlandse woorden moest zoeken toen ik nederlanders en belgen tegenkwam een paar dagen geleden...)

Cancun was dus suf, maar ik was daar maar een halve dag en een nacht, dus geen man overboord. Zondagochtend vroeg vertrokken naar Mayaruines in Chitzen Itza, heel heet, maar heel mooi, om vervolgens door te rijden naar Merida. Merida is een Spaans koloniale stad. Veel Europese invloeden te zien. In de tussentijd hebben we al vanalles bezocht. San Cristobal de Las Casas, Palenque, Panajachel, Chichicastenango, San Jorge de La Laguna, en nu zitten we dus in Antigua. Een heel kleurrijke, sfeervolle, maar prijzige koloniale stad in Guatemala.

In San Jorge, een klein traditioneel Maya dorpje aan het grootste meer van Guatemala, verbleven we in gastgezinnen. Pia en ik verbleven bij een zeer religieuze Mayafamilie. Hun eerste taal was een vage maya-taal, dus dat was apart. Gelukkig spraken we allemaal ook nog half spaans, dus dat maakte te communicatie wat gemakkelijker. Voor ons, want ik sprak (redeleijk) spaans en pia weet zich ook redelijk te redden. Verder spreekt niemand in deg roep spaans, dus ik had eigenlijk voor de gein wel willen zien hoe zij communiceerden met hun ´familie´.

Verder blijven we, in het kader van responsible traveling, alle lokale gerechten proeven, en lokale drankjes, en ik moet zeggen... Mais begint een beetje mn neus uit te komen, maar toch is het eten hier verrekes lekker!

Morgen vertrekken we voor een hele lange busrit naar Flores. In de buurt zullen we de Mayaruines van Tikal in de bushbush bezoeken, ik heb er zin in. Als het goed is gaan we daar ook aapjes en tukans enzo zien :-) in het wild! Echt vette shit wat voor dieren ze hier allemaal hebben, ik heb ook al wilde kolibries gezien, leguanen, kakkerlakken (bah), schildpadden, en een of ander superwazig dier dat eruit ziet als een rat maar een halve meter groot is :-p. En over een paar dagen gaan we door naar Belize, chillen, snorkelen en zwemmen in de caribean. Nice.

Ik heb op dit moment geen tijd meer om fotos te uploaden, ik hoop dat dat binnenkort een keer gaat lukken.

Hasta luego.

  • 04 Mei 2011 - 06:28

    Myrthe:

    Foto's foto's foto's! Ik wil die rat zien! Ings, wat kun je het mooi vertellen, het is net of je naast me zit als ik het lees!
    Maar je luistert wel braaf. ;) Zet ik gisteren één berichtje dat ik je verhaaltjes zo mis en voila... Maar het is juist een goed teken, je bent lekker weg en je geniet! Ik vind het allemaal supercool en ben echt benieuwd! Zullen we binnenkort even mailen voor een datum om even af te spreken en bij te kletsen en foto's te kijken? :) Maar eerst daar verder en niet te veel bezig zijn met Nederland!! :) Veel plezier Ingemans!!

    xx

  • 04 Mei 2011 - 13:14

    Wietske:

    Zie je wel... komt je Spaans toch nog van pas!! Wel jammer dat je nu alleen nog een knettergekke reisleider als leeftijdsgenoot hebt. Maar ach dat overleef je ook wel weer ;)
    En mocht je Mexico nou straks heel erg missen. Dan kun je altijd nog even bij mijn buurvrouw - een rasechte Mexicaanse - langs. Ik liet toevallig vallen dat je in Mexico zat en meteen begon ze te tetteren en kon ik er geen touw meer aan vast knopen aangezien het een mixje van Engels en Spaans is. Geniet nog van alle hapjes, drankjes, e.d.
    Xxx

  • 07 Mei 2011 - 09:07

    Lianne:

    Ooh klinkt echt allemaal super! Kan me door jou schrijven helemaal voorstellen hoe t daar is, je schrijft zo beeldend. Geniet deze week er nog maar van :)

  • 11 Mei 2011 - 09:02

    Myrthe:

    Veel plezier deze laatste daagjes Ingeping!!!

  • 16 Mei 2011 - 07:32

    Marianne:

    Klinkt helemaal goed Inge!
    Blijf lekker genieten :D

    Liefs uit Cairns

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Actief sinds 11 Maart 2011
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 12379

Voorgaande reizen:

25 Maart 2011 - 15 Mei 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: